Tawny owl in the house
Klinkt leuk toch? Tawny owl...Ik weet niet waarom, maar het geeft mij het gevoel van een feestje. En zodra ik dit schrijf, zie ik een paar uilen voor me die samen ballonnen opblazen en muizentaart eten. Het klinkt in ieder geval veel vrolijker dan het oerhollandse bosuil. Hoe het ook zij, het is hoe dan ook een hele mooie vogel...
Leuke bijvangst
Het schilderen van vogels op schors heeft een onverwacht leuke bijkomstigheid. Ik leer de vogelnamen in het Engels en Latijn. Lang leve de zoektocht naar mooie foto's. Immers, alleen de beste foto's zijn goed genoeg en dan moet je soms wat meer creativiteit van stal halen. Het grappige is dat ik merk dat de Engelse naam wel blijft hangen. De Latijnse verdwijnt vrij snel weer. Of misschien nog wel erger....raakt verminkt. Zo heet de Grote Bonte Specht in mijn hoofd de Dendrocopolus Major. Ongeveer de Latijnse naam, maar net niet helemaal. Drie letters te veel...
Kiekeboe
Het komt regelmatig voor dat ik te horen krijg dat ik veel te veel tijd besteed aan het vinden van de juiste foto. En toch....het moet gewoon kloppen voor mij. En ik wéét wanneer het klopt. Ik ervaar een soort blijheid. Hier vaar ik op in mijn 'normale' werk , maar misschien nog wel veel meer in alle aspecten van het kunstenaarschap. De 'perfecte' foto heeft goede contrasten, mooie kleuren en maakt een emotie in mij los. En dat laatste was het geval bij deze bosuil. Het is net alsof hij verstoppertje aan het doen is. Ik moest er direct om lachen.
Aftrap van een nieuwe serie
Deze bosuil is de eerste uit een serie van zes. Naast de bosuil, ga ik namelijk ook de steenuil, kerkuil, velduil, ransuil en oehoe op schors schilderen. De steenuil, kerkuil en oehoe staan zelfs al op schors. De kerkuil heeft daarbij zelfs al de nodige kleur. Dit had echter heel wat voeten in de aarde..... to be continued ;).


